CJE Constanţa, pe plus sau pe minus

Andrei GilcaDe departe cea mai mediatizată substructură a Consiliului Naţional al Elevilor este CJE Constanţa. Este un fel de axiomă, acceptăm acest lucru ca atare şi nu cerem demonstraţie pentru că e mult prea evident atât pentru cei din organizaţie, cât şi pentru cei din afara ei.

Deşi am ieşit din CNE de aproape jumătate de an, nu pot spune că îmi e indiferent ce se întâmplă cu organizaţia. Am muncit destul de mult pentru consolidarea ei şi ştiu ce înseamnă nopţi în şedinţe, deplasări dintr-un colţ în altul al ţării şi momente în care te întrebi dacă ceea ce faci merită sau nu.

Dar dacă tu crezi cu adevărat în rolul unei structuri reprezentative a elevilor, ajungi mereu la concluzia că da, merită. Chiar dacă eşti aplaudat, înjurat, scos la rampă sau lăsat pe lângă. Până la urmă, teoretic cel puţin, eşti acolo să lupţi pentru elevi. Proiectele cu balonaşe şi promovarea lecturii sunt bune, sunt utile, au un rol educaţional pe care nu îl neg şi îl promovez. Dar reprezentarea elevilor înseamnă ceva mai mult.

Să nu uităm faptul că CNE (şi implicit, substructurile) nu a apărut din plictiseala unor oameni care nu aveau ce semna. CNE a fost înfiinţat în baza unei necesităţi reale de creare a unui dialog între profesori/inspectorate şcolare/Ministerul Educaţiei/societate şi cei pe care toată lumea îi cataloghează drept viitorul ţării – elevii. Principalii beneficiari ai sistemului educaţional, chiar dacă unii uită asta destul de des.

3 ani, cât am fost membru în CNE, s-a discutat despre inactivitatea unor CJE-uri. Acum, că discutăm despre Constanţa, pot crede orice, mai puţin că acolo e vorba despre inactivitate.

Nu poţi spune despre o organizaţie care e toată ziua în ziare şi care are revendicări (discutabile sau nu, dar le are), că nu face nimic. De când ştiu eu de CJE Constanţa, au fost probleme. De-un fel sau altul, dar nu a existat mandat în care să nu existe discuţii şi neclarităţi.

CJE Constanţa (şi mă refer, bineînţeles, la liderii săi) are un stil aparte de a reprezenta elevii. Nu am fost şi nu voi fi în totalitate de acord cu reprezentarea prin scandal dar decât nimic, ce pot prefera? Chiar dacă într-o manieră discutabilă, acolo se aduc în atenţia opiniei publice probleme reale din sistem, pe care nu le au doar ei. Dar ei le spun.

Ceea ce nu voi face este să îmi dau cu părerea despre încălcarea sau neîncălcarea regulamentului CNE de către CJE Constanţa, despre cât de legitim sau nelegitim este actualul/fostul Birou Executiv al CJE. Nu pentru că nu aş şti ce să spun, ci pentru că acum e datoria altora să se pronunţe. Şi s-au pronunţat, ceea ce e bine.

Se creează o situaţie de conflict, tensiune. O parte e pro actualul Birou Executiv ales în toamnă şi politicii acestuia, o parte e contra. Nimic nou sub soare până aici. CNE intervine şi încearcă să clarifice situaţia. E un lucru pe care de multe ori CNE nu l-a făcut deşi trebuia. Faptul că acum se întâmplă asta e un aspect pozitiv.

S-a adus în discuţie legimitimitatea actualului/fostului preşedinte al CJE Constanţa, Andrei Gîlcă, pe motivul lipsei de cvorum la alegerile CJE din toamnă.  După cum am spus, nu vreau să comentez acest lucru pentru că nu e de datoria mea.

Un lucru însă nu pot înţelege.

Azi am citit un articol  prin care se striga sus şi tare cine este cu adevărat Andrei Gîlcă. Personal, nu îl cunosc (dacă ne-am întâlnit vreodată, îmi cer scuze pentru că nu-mi amintesc), dar citind articolul mi-am dat seama că acele persoane care spun că modul în care CJE Constanţa este condus e unul grosolan, nesimţit, fără scrupule, sunt tocmai persoanele care se folosesc de argumente total necontextuale pentru a discredita o persoană.

Care e relevanţa notelor pe care un preşedinte de Consiliul Elevilor le are, care e relevanţa numărului de absenţe pe care un preşedinte de Consiliul Elevilor le are, în contextul mandatului său? Un preşedinte de CJE poate fi judecat în funcţie de realizările sale şi strict în contextul regulamentului organizaţiei, nu în funcţie de situaţia sa şcolară. Să nu uităm de gradul de subiectivitate în acordarea notelor în şcoli. Dar afirmaţia ar fi valabilă şi în cazul unei obiectivităţi duse la extrem (sună a utopie).

Deşi ne place să spunem că acest Consiliu al Elevilor trebuie să fie miere de albine îmbibată-n zahăr în ceea ce priveşte moralitatea şi bunul-simţ, că liderii trebuie să fie adevărate exemple pentru cei pe care îi reprezintă şi că trebuie să fie diferiţi faţă de clasa politică, haideţi să recunoaştem că  într-un sistem în care încă elevii sunt văzuţi ca cei subordonaţi, nu poţi face reprezentare dacă nu eşti în stare să strigi atunci când nu eşti ascultat. Până la urmă, câte Consilii Judeţene ale Elevilor din ţară au avut curajul să-şi ridice în cap un Inspectorat Şcolar Judeţean, o primărie etc, pentru a apăra drepturile elevilor? Repet, problemele alea (decontul navetei, abonamentele de autobuz ale elevilor, dreptul de vot al elevilor în Consiliul de Administraţie al liceelor şi multe altele) sunt probleme reale, ele există şi ştim de ele.

E deranjant să vezi că într-un sistem care se laudă că vrea ca elevii să fie reprezentaţi de elevi, este pus la zid un elev care cere demisia unui inspector şcolar. El, elevul, poate avea sau nu dreptate, dar nimeni nu poate contesta dreptul de a cere o demisie atâta timp cât tu consideri că ai dreptate. Inspectorul respectiv îşi poate da sau nu demisia. Dar tu ai dreptul să o ceri.

Mă întreb, oare mai ieşea cineva în presă să critice această cerere a demisiilor dacă în locul lor era ministrul Educaţiei, de exemplu? Tare aş vrea să cred că da. Dar nu cred.

Aşadar, suntem în continuare într-un sistem plin de aparenţe, în care vorbele frumoase şi lucrurile făcute pentru a da bine sunt la putere. Liderii pot fi buni, răi, capabili, incapabili. Dar e datoria organizaţiei să-şi rezolve problemele. În cazul ăsta, a CJE Constanţa, a CRE Sud-Est, a CNE. Nu a inspectoratului şcolar, nu a ministerului Educaţiei şi nu a altcuiva.

Eu am avut suficiente probleme de viziune cu CJE Constanţa în mandatul 2012-2013, deci departe de mine intenţia de a peria pe cineva. Dar situaţia trebuie gândită la rece. Nu trebuie trataţi după calitatea pe care o au (aceea de elevi), ci după un criteriu extrem de simplu – persoane alese într-o funcţie pentru a îndeplini un scop.

Şi singurii care pot interveni în acest sens, pentru a decide cât de corectă sau incorectă este situaţia de la CJE Constanţa, sunt cei din CNE. Atât.

Domnilor şi doamnelor profesori, inspectori de la Constanţa, lăsaţi elevii să-şi rezolve singuri problemele. Cum îi educaţi dacă le dictaţi ce trebuie să facă? Dacă vreţi să îi responsabilizaţi, nu îi criticaţi. Nu scoateţi în evidenţă ceea ce nu ştiu, ci arătaţi ceea ce ştiu şi ceea ce pot să ştie.

Sursă foto.

Advertisements

2 thoughts on “CJE Constanţa, pe plus sau pe minus

  1. Chiar ai dreptate…si articolul mentionat de tine mi s-a parut de foarte prost gust si explicatiile le-ai dat tu. De abia cand inspectorii vor lasa elevii sa se reprezinte, de abia atunci va merge CNE ul.Am facut si eu parte din Consiliu, o lunga perioada de timp si chiar daca nu am iesit in fata am fost un observator. In multe judete, presedintii sunt subordonati inspectorilor si majoratitatea activitatii CJE ului respectiv este dupa
    inspectorul in functie, si nu dupa nevoile reale ale elevilor…cum ai zis si tu, e mai usor sa faci o activitate cu balonase si sa umbli o ora prin scoala.decat sa faci ceva cu efecte pe termen lung.Macar ei au spus lucrurilor pe nume…poate nu in cel mai elegant mod, dar, cum ni s-a spus la multe intalniri, daca nu te faci cunoscut(presa, etc), nu existi…ei au aratat ca exista. Apreciez obiectivitatea si faptul ca ai spus lucrurilor pe nume.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s