BAC de primăvară

Bac primavaraÎn ultimele zile s-a vorbit aproape obsedant despre iniţiativa Ministerului Educaţiei Naţionale de a organiza o a treia sesiune de bacalaureat în primăvară. Deşi încă nu au fost stabilite detaliile care ţin de reglementarea posibilităţii de înscriere la această sesiune, cu alte cuvinte, încă nu se ştie exact pentru cine se organizează, foarte multe persoane au început să speculeze cu privire la elevii care ar trebui şi care nu ar trebui să poată participa la această sesiune, dacă va fi organizată.

Dar pentru început vreau să subliniez de ce măsura e pozitivă. Nu sunt de acord cu multe dintre măsurile luate de MEN în ultima perioadă (urmează să scriu un articol despre situaţia votului elevilor în Consiliul de Administraţie al liceelor), însă de această dată, măsura e benefică.

Am auzit profesori, părinţi şi sindicate aducând o serie de argumente contra acestei măsuri. Printre ele am auzit faptul că organizarea unei a treia sesiuni de bacalaureat în plin an şcolar ar deregla mersul lucrurilor şi activitatea didactică. Eu nu cred că problema trebuie pusă aşa. Am auzit argumentul cu afectarea activităţii didactice şi când s-a pus problema Şcolii Altfel sau a simulării de bac din primăvară. Şi iată că lucrurile s-au putut face.

Discuţia trebuie îndreptată în altă direcţie. Ajută măsura elevii sau nu? Trebuie evaluate posibilităţile şi câştigurile/pierderile pe de-o parte şi de alta. Aşadar, de ce ar fi o problemă faptul că 3 zile de cursuri în februarie/martie vor fi modificate, având în vedere că astfel se oferă şansa unor elevi care nu şi-au luat bacul, să îl ia atunci?

Am auzit şi o profesoară care spunea la o televiziune că prin divizarea examenului în 3 sesiuni se va pierde prestigiul examenului. Probabil acea doamnă profesoară nu înţelege faptul că examenul de bacalaureat nu e un examen organizat pentru prestigiu, nu e olimpiadă sau concurs prin care valorile să iasă în evidenţă. E un examen de masă, un criteriu obligatoriu pentru înscrierea la facultate. În ultimii 2-3 ani, peste 200 000 de elevi au rămas fără diplomă de bac după ce au picat examenul. Aici îi dau dreptate lui Remus Pricopie, ce se întâmplă cu toţi aceşti elevi, rămân în aer? Sigur că au posibilitatea promovării în sesiunile următoare, dar de ce ar reprezenta o problemă oferirea mai multor şanse în acest sens?

O altă problemă care nu e, din câte am înţeles, reglementată momentan, este posibilitatea celor care vor fi la anul elevi în clasa a XII-a, de a se înscrie la acea sesiune. Sigur că şi aici există o mulţime de argumente pro şi contra. De exemplu, un argument contra este faptul că în februarie – martie nu e parcursă toată materia din programa de examen. Dar atâta timp cât această sesiune nu e obligatorie, de ce nu poate un elev care e capabil să îşi asume faptul că pregăteşte materia lipsă de unul singur, să dea examenul atunci? Ştiu din proprie experienţă ce înseamnă să termini examenul de bac şi să întri în febra admiterii/admiterilor la facultate. Multora li s-ar uşura munca dacă ar avea bacalaureatul terminat în martie şi timp de pregătire pentru admitere până în iunie, iulie. În rest, adaptarea condiţiilor de înscriere la examen pentru această situaţie revine în sarcina ministerului educaţiei, deci se poate realiza.

Elevii, per ansamblu, sunt criticaţi de foarte multe ori pentru că nu reuşesc, mare parte din ei, să promoveze examenul de bacalaureat. Nu aş vrea să insist prea mult acum pe tema programei şi a multitudinii de materii pe care fiecare elev de liceu, indiferent de profilul, specializarea pentru care a optat, trebuie să le parcurgă. Dintre acestea, examenul îl dau din 3 materii. Sigur că formarea unei culturi generale în liceu nu este de neglijat, dar ar fi, în opinia mea, foarte important ca elevii să aibă ocazia de a se specializa încă din liceu pe un anumit domeniu sau măcar, de a se orienta spre o anumită direcţie. Revenind, din această multitudine de materii parcurse în liceu, se dă la sfârşit, examen din 3, celelalte fiind aproape irelevante în final. Se pierde timp, energie şi resurse pentru a parcurge materii care nu vor avea nicio finalitate în viitor. Aici ar fi, probabil, principalul punct în care ar trebui luate măsuri pentru sprijinirea elevilor. Concentrarea materiilor şi canalizarea acestora spre o direcţie, chiar mai mult decât în prezent. Ar creşte cu siguranţă şi promovabilitatea la bacalaureat dacă elevii ar avea posibilitatea de a se axa pe domeniul care îi interesează cu adevărat.

Pe de altă parte, cred în continuare în faptul că nu cifra propriu-zisă, nu procentul de promovare la bacalaureat trebuie să devină principalul subiect de discuţie în ceea ce priveşte acest examen. Dacă măsurile sunt luate doar pentru a creşte promovabilitatea, fără a fi luaţi în considerare elevii din spatele acestor cifre, atunci orice măsură ar fi superficială şi nu şi-ar avea, în fundament, rostul. Dar dacă prin acest gen de măsuri se urmăreşte sprijinirea elevilor şi nu doar creşterea promovabilităţii din raţiuni politice sau de imagine a sistemului, ele nu au de ce să fie negative. Trebuie înţeles faptul că nu se poate critica un elev care nu reuşeşte să promoveze examenul de bacalaureat atâta timp cât pe parcursul liceului nu este sprijinit în acest sens aproape deloc de către stat (prin măsuri concrete, bineînţeles). Aşadar, deşi consider măsura unei noi sesiuni de bac în primăvară benefică, ar trebui să fie însoţită de altele, care să ducă la conştientizarea oricărui elev cu privire la un lucru extrem de simplu – de ce e important pentru tine, ca elev şi nu pentru sistemul de învăţământ, să promovezi examenul.

În linii mari, măsura este foarte bună şi dacă vine în sprijinul elevilor, cei care se gândesc la muncă în plus pentru organizare, la alte bătăi de cap, trebuie să îşi amintească faptul că învăţământul există, în primul rând, pentru elevi şi statul trebuie să facă tot ce poate pentru a le asigura condiţii cât mai bune din toate punctele de vedere. Acesta poate fi unul dintre ele. Am mai spus faptul că trebuie scos în evidenţă ceea ce elevii ştiu, nu ceea ce nu ştiu. Odată cu introducerea camerelor la bacalaureat, examenul a devenit un fel de “monstru” care taie şi spânzură. E important să înţelegem că nu e aşa. E un examen ca oricare altul, menit să ateste încheierea unui ciclu de învăţământ şi deţinerea unui minim de cunoştinţe. Nu se pierde prestigiul examenului, nu se întâmplă nimic cu nimeni care corectează un rând de lucrări în plus. Se oferă însă şansa unor elevi de a lua un examen de care depinde, în mare măsură, viitorul lor. 

 Sursă foto.

Advertisements

5 thoughts on “BAC de primăvară

  1. Contra:

    1. pentru că trebuie asigurate condiții pentru absolut toată lumea să îl dea dacă se poate, nu să existe preferințe.
    2. argumentul cu admitere este irelevant, dat fiind că vorbim de un examen dat la finalizarea unui alt ciclu universitar, facultatea nefiind obligatorie.
    3. în teorie sună bine trei zile, dar în practică sunt săptămâni de organizare.

    1. 1. Condiţiile trebuie asigurate de către minister, lucru pe care e firesc să şi-l asume dacă avansează ideea organizării acestei sesiuni. Şi eu m-am pronunţat pro pentru toată lumea, nu doar pentru cei care nu au promovat examenul în vară/toamnă. Dar pot fi asigurate.
      2. Ar fi un factor benefic, nu am spus că îndeplineşte o condiţie.
      3. Irelevant, e vorba de situaţia a mii de elevi.

      1. Saptamanile de pregătire și pregătire și organizare consumă resurse, resurse de care MEN nu beneficiază. Nu împarte bunăstare doar pentru că avansează o idee, la fel și de resursa umană necesară. Sunt câteva zeci de mii de elevi care vor avea nevoie de câteva mii de oameni pe lângă bac. Complet ineficient, mai ales că vorbim de un examen pentru care există deja două șanse. Majoritatea facultăților au sesiune de admitere și după sesiunea din toamnă.

        Un examen de masă nu este o fabrică de diplome care trebuie să scoată mii de elevi nepotriviți de pe băncile școlii fără cunoștințele de bază și să ofere trei șanse pe an. Elevii au timp să se pregătească pentru admitere. Cei care vor mai mult timp de pregătire, pot, foarte simplu, să trimită o petiție la rectoratul universităților pentru mai mult timp de pregătire. Soluții există. Unele oferă examen de admitere cu un an mai devreme, altele pot desfășura examenul în august șamd.

  2. După părerea mea, introducerea unei noi sesiuni de bacalaureat nu aduce niciun beneficiu actualului sistem din următarele motive:
    1) Problema nu adresează direct performanța slabă a elevilor la bacalaureat. A acorda încă o șansă elevilor care au picat, nu înseamnă automat că aceștia o să fie mai bine pregătiți.
    2) În cele mai multe cazuri, elevii care au picat ambele sesiuni de bacalaureat (iulie și august-septembrie) nu prea mai sunt interesați de bacalaureat (din păcate) – fie că e organizat în martie fie că în iulie. Majoritatea dintre ei fie se angajează, fie pleacă prin Italia/ Spania, fapt care oricum îi îndepărtează de școală.

    Oricum bacalaureatul e un examen cu nivel mediu de dificultate, adică și dacă îl iei cu 10, asta nu înseamnă că ești genial, înseamnă pur și simplu că ți-ai însușit cunoștințele și competențele corespunzătoare specializării pe care ți-ai ales-o. Cred că cei care pică bacalaureatul au o mare problemă în ceea ce privește interesul pentru școală, și în general nu e vorba de un accident e vorba de ani de neglijență și dezinteres.

    Cred că ar trebui luate în primul rând măsuri pentru a crește interesul elevilor pentru școală în general, și cred că ar trebui să se pună foarte mult accent pe consiliearea în carieră chiar de la intrarea la liceu. Mulți elevi nu sunt hotărâți ce să urmeze mai departe, alții chiar dacă sunt hotărâți, nu știu ce înseamnă cu adevărat profesia pe care vor să o urmeze. Eu zic că asta e cea mai mare problemă.

    Posibilitatea ca bacaluareatul să fie organizat mai devreme, adică prin martie-aprilie, e o altă discuție. Din păcate am constatat când am dat și eu bacalaureatul, că materia de clasa a XII- a (care nu intră în programa de la bac) e neglijată complet și de elevi și de profesori, toată lumea fiind concentrată pe acest examen. Eu zic că e o abordare total greșită, pentru că sunt materii care “se fac” pe hârtie, dar în realitate nu se parcurg deloc. În principiu aș fi de acord cu organizarea mai devreme a bacalaureatului, dar nu ca o a treia sesiune, dar pentru a realiza asta trebuie făcute multe schimbări pe care nu o să le dezvolt acum.

    1. DA…ai scris un articol consistent, argumentat…dar oarecum aventurist…in viziunea mea. Cunosc, din pacate, destui absolvebti de liceu care abia isi pot scrie numele, il confunda pe Lucian Blaga cu Vasile Blaga si nu stiu sa extraga un radical, ba mai mult nu pot face o impartire sau o inmultire cu mai mult de doua cifre fara calculator. Vina e impartita. Mai alaltaieri am discutat cu un profesor ce-mi spune ca rezultatele slabe ale eleviilor li se datoreaza intr-o oarecare masura. In invatamant s-au testat atatea “improvizatii” de mi-e lehamite. Practic fiecare ministru, daca statea si acesta patru ani era lucru mare, si-a incercat mana cu “reforme” penibile care, sperau ei, sa lege peste veacuri numele lor de numele “fenomenalului” reviriment al invatamantului romanesc.

      “Avem tot mai multi tineri someri cu diploma. Tineri debusolati, care ies de pe bancile scolii fara sa stie sa faca ceva, fara o specializare sau chiar fara cea mai mica directie, din lipsa de cunostinte si motivare, pentru care diploma obtinuta nu va insemna niciodata mai mult decat o hartie uitata intr-un sertar.
      In ultimii 20 de ani, bacalaureatul a fost doar motiv pentru elevi, parinti si profesori deopotriva sa critice Guvernul, Ministerul Educatiei, indiferent de culoarea politica a celor aflati la Putere. Fiecare generatie s-a autointitulat “de sacrificiu”. Si, pe buna dreptate, avand in vedere nenumaratele modificari fara sens suferite de “examenul vietii”.
      Rezultatele au fost dezastruoase, de la an la an efectele s-au simtit in procentul de promovare, tot mai mic, si in dezinteresul, tot mai mare, al tinerilor.
      Cel mai grav este ca nici acum nu se contureaza o solutie, ca pentru rezultatele proaste si tinerii fara viitor doar se da vina dintr-o parte in alta pe lantul parinti – profesori – sistem de invatamant – minister. Suntem inca incapabili sa ne urnim sa schimbam lucrurile, sa invatam de la cei care au reusit.” http://www.ziare.com/scoala/bac-2013/bacalaureat-2013-de-ce-nu-mai-iau-elevii-examenul-1241463

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s